Schoolfotografie voor de scholen
- Schooladministratie: Mijn nabestelling is nog niet volledig ingebracht: mag ik het programma verlaten en hoe werk ik verder in dit order?
U mag het programma verlaten zonder door te sturen naar het labo.
U kan verder inbrengen als u na login, terug in tabblad “nabestellingen” komt en u selecteert het order dat nog niet werd doorgestuurd naar het labo.
Klik op “vervolledig/ consulteer detail”, daarna de knop “toevoegen”.
- Schooladministratie: Wat als ik een nabestelling verkeerd inbracht (verkeerd fotonummer, verkeerd pakket, verkeerd aantal)?
Ga in lijst detail nabestellingen en klik op rij waar nabestelling onjuist werd ingebracht. Schrap deze rij, breng opnieuw in (knop “toevoegen”) of klik op de knop wijzigen.
- Schooladministratie: Wat als na inbreng van het beeldnummer het artikel niet kan ingebracht worden?
Controleer of u de juiste rubriek hebt aangeklikt.
Schoolfotografie voor de ouders
- Hoe moet het kind aangekleed worden voor de foto-opname?
De beste resultaten worden bij de foto bekomen met kleurrijke kledij. Dus witte en zwarte kledij beter vermijden.
- Mijn kind heeft een schaafwond op de wang en morgen is de fotografiebeurt. Wat kan ik doen?
U laat uw kind gewoon fotograferen. Daarna gaan wij aan het werk. Hierbij houden we ons aan een strikte regel. Alleen schrammen, schaafwonden, blauwe plekken worden steeds door ons op het digitale beeld verwijderd of aangepast. Aangeboren 'vlekken' worden alleen weggewerkt als u daar vooraf toestemming voor geeft. In dit geval, geeft u een briefje af aan de leerkracht.
- Moet ik de foto's die ik niet wil houden, teruggeven op school?
Ja. Photobizz haalt deze foto's weer op in de school. Ieder teruggegeven pakket wordt gecontroleerd. Dit moet ter verantwoording aan financiële diensten zoals BTW. Daarna wordt het op een milieubewuste manier vernietigd.
- Hoeveel tijd heb ik om te beslissen of ik de foto's wil?
U hebt 3 dagen tijd om te beslissen of u de foto's wilt. Hebt u wat meer tijd nodig omdat u de foto's eerst aan uw familie wilt tonen? Vraag dan de uiterste inleverdatum aan de leerkracht.
- Ik ben van het oudercomité: Wij organiseren een kinderoptreden komt U ook fotograferen?
Wij kunnen dit inderdaad ook fotograferen. Het spreekt vanzelf dat wij dit enkel zullen doen in overleg met U en met de schooldirectie. De verkoop van de foto's verloopt op een gans andere wijze. De foto's worden op deze website gepubliceerd en op deze wijze te koop aangeboden. Er zijn geen koopverplichtingen. Laat de schooldirectie met ons contact opnemen.
- Zijn de schoolfoto's geldig voor de nieuwe pasfoto's?
Jawel, deze zijn geldig omdat deze aan de drie gestelde voorwaarden voldoen namelijk: De juiste afmetingen, het hoofd moet frontaal worden gefotografeerd, de achtergrond moet neutraal zijn. Voor het lager onderwijs hebben wij een speciale regeling; het zesde en vijfde leerjaar worden gefotografeerd met witte achtergrond, de anderen worden in actiefotografie gefotografeerd.
- Hoe moet ik de foto's betalen?
Dit bepaalt de school van uw kind zelf. Dit kan bvb via de schoolrekening. Vraag het gerust aan de leerkracht.
- Mijn kind was op de dag van de fotografie afwezig. Kan ik nog foto's krijgen en kan dit nog aan dezelfde prijs?
De fotograaf komt niet meer naar de school terug. Wij fotograferen graag uw kind bij ons in de fotostudio. U krijgt hetzelfde pakket als op school aan dezelfde voordelige prijs. Maak vooraf wel een afspraak : labo@photobizz.be
- Ben ik verplicht het volledige pakket aan te kopen?
In het fotopakket zit een prijslijstje. Op dit prijslijstje staat vermeld wat u afzonderlijk kan kopen. Hierbij is ook de prijs genoteerd. Wilt u alleen het blad met pasfoto's? Dat kan. U houdt en betaalt het blad met de pasfoto's. De rest van het pakket geeft u terug mee naar school. Al aan grootouders en familie gedacht? Misschien vinden die het ook wel fijn om een schoolfoto van uw kind te krijgen? Dan is het beslist een goed idee om toch het volledige pakket aan te kopen. U merkt dat de prijs van het volledige pakket extra voordelig is.
- Kan ik de sepia foto ook in kleur bijbestellen?
Alles dat op het prijslijstje bij het fotopakket staat, kan u bijbestellen. Alle opnames gebeuren in kleur. Wilt u bvb de sepia familiefoto bijbestellen in kleur op formaat 18x24? Vul het aantal in bij 18x24 kleur. Vul het nummer van de foto in. Dit nummer staat op de achterkant van de foto. Als u de prijslijst bij de hand heeft, staat deze ook vermeld op de prijslijst zelf. Het is het nummer dat juist voor de letters JPG staat. Daarna geeft u het briefje terug mee naar school. Staat het niet op het prijslijstje? Dan kan het niet.
- Kan ik rechtstreeks bij Photobizz bestellen?
De bestellingen gebeuren via de school. Wilt u tijdens een schoolvakantie toch een foto bijbestellen? Mail dan naar: friede@photobizz.be
- Kan ik een volledig pakket bijbestellen aan dezelfde prijs als de 1ste keer?
Ja. Schrijf op de prijslijst: volledig pakket. Noteer het aantal... Daarna geeft u het briefje ingevuld terug mee naar school.
- Hoe moet ik foto's bijbestellen?
U neemt het prijslijstje dat in het pakket zit. Vul het aantal in bij het formaat dat u wilt bijbestellen. Dit geeft u af aan de school.
- Waar vind ik het nummer van de foto die ik wil bijbestellen?
Dit nummer staat op de achterkant van de foto. Het is het nummer dat juist voor de letters JPG staat. De foto's hebben op de achterkant steeds een nummer, dit nummer dient voor de bijbestelling. Indien de grote foto op een karton gekleefd is, kunt u dit zelfde nummer ook terugvinden op de achterkant van de kleinere losse foto's. Voor individueel gefotografeerde kinderen of leerlingen bestaat dit nummer tussen 0001 en 1000. Voor familiefoto's is dit een nummer tussen 2000 en 3000 en tenslotte een klasfoto begint steeds met de letter K. Wij hebben ook het referentie nummer nodig dat gedrukt staat onderaan op de meegeleverde prijslijst.
Indien U de prijslijst invult met de juiste formaten en gewenst aantal, staat alles reeds vermeld en hebben we niets extra nodig. - Kan ik de groepsfoto bijbestellen?
Ja. Schrijf op het prijslijstje: groepsfoto. Noteer het aantal. Vul het nummer van de foto in. Dit nummer staat op de achterkant van de groepsfoto. Het is het nummer dat juist voor de letters JPG staat. Daarna geeft u het briefje terug mee naar school.
- Hoeveel tijd heb ik om bij te bestellen?
Wij houden het graag administratief voor de school eenvoudig. Daarom raden wij aan om foto's bij te bestellen uiterlijk 3 dagen na levering. Respecteer in elk geval de richtlijnen van de school.
- Hoe krijg ik de bijbestelde foto's?
Alle bijbestelde foto's worden op school geleverd. Dit gebeurt ongeveer 14 werkdagen nadat Photobizz de bestellingen van school kreeg.
- Kunnen wij nog foto's bijbestellen van vorig schooljaar ?
Technisch gezien kunnen wij dit, wij houden de beelden gedurende drie schooljaren. Echter om het schoolsecretatiaat niet over te belasten wordt er steeds door ons gevraagd om drie weken na aflevering van de foto's, met ons af te rekenen.
- Hoelang duurt het vooraleer ik de bijbestelde foto's krijg?
Het duurt ongeveer 14 werkdagen nadat Photobizz de bestellingen van school kreeg.
Communie fotografie
- Kunnen wij ook zwart-wit foto's en/of communie kaartjes krijgen?
Origineel worden alle foto's gemaakt of gescand in kleur, echter door het feit dat wij digitaal afdrukken kunnen wij steeds zonder problemen foto's afdrukken, zowel in zwart-wit als in sepia. Ook van uw eigen opnames kunnen wij uw beelden omzetten in zwart-wit en sepia.
- Voor opnames van communiefoto's bij u op studio, moeten wij eerst een afspraak maken?
Inderdaad voor een fotoreportage in studio of buiten, door onszelf gefotografeerd moet steeds vooraf een afspraak worden gemaakt!
- Kunnen wij ook communiekaartjes krijgen van onze eigen foto-opnames?
Ja, U heeft net dezelfde mogelijkheden en keuzes van kaartjes als de kaartjes door onszelf gefotografeerd.
- Kunnen broers of zussen of ouders ook gefotografeerd worden samen met de communicant?
Inderdaad dat is geen enkel probleem, er kunnen naast de individuele foto's van de communicant ook foto's gemaakt worden van de familie of broers en zussen samen met de communicant en dit zonder dat wij daarom de prijs verhogen.
- Bij opnames in de studio, moet de communicant reeds in zijn communiekledij gekleed zijn?
Neen, u kunt de communicant bij ons aankleden.
- Ik zou de opnames willen uitstellen want hij of zij heeft enkele schrammen.
Wanneer het erg is, en de mogelijkheid bestaat om het een beetje uit te stellen zouden wij dit aanraden, echter dank zij de digitale fotografie kunnen wij schrammen weg retoucheren.
- Ik woon ver van Oostrozebeke, hoe moet ik tewerk gaan?
U gaat tewerk als volgt. U stuurt ons een mail, wij kijken na als één van onze medewerkers dicht bij u in de buurt woont, vervolgens neemt de fotograaf contact op met u om een afspraak te maken. Door het feit dat wij in het ganse Vlaamse land aan schoolfotografie doen is er een grote kans dat één van onze medewerkers de communiefoto's van uw kind kan verzorgen.
Indien U zelf de opnames met uw eigen camera maakt, kan alles per post en email gebeuren.
- Wij hebben een mooi ontwerp in gedachten, maar dit model staat niet bij uw voorbeelden.
In principe kunnen wij elk model maken of ontwerpen. Stuur of mail een schets, tekening of kopie naar ons zodat wij ons kunnen laten inspireren naar uw eigen idee of voorkeur.
Mail dan naar marquita@photobizz.be
U kunt uiteraard uw schets of tekening in de winkel binnen brengen of naar ons versturen:
Stationsstraat 75, 8780 Oostrozebeke. - Hoeveel bedraagt de leveringstermijn?
Gezien wij alles zelf verwerken, zowel het ontwerp als de foto's kunnen wij de leveringstermijn heel kort houden. U moet wel ook rekening houden met de tijd van ontwerp, goedkeuring van het ontwerp, printen van de foto's en het versturen van de foto's. Gemiddeld bedraagt de leveringstermijn 10 dagen. Het kan ook korter maar beter het noodlot niet uitdagen!
- Wat is de prijs van een communiekaartje?
Voor ieder kaartje door ons ontworpen wordt er een ontwerpkost aangerekend. De eenheidsprijs van het gekozen kaartje en de ontwerpkost vindt u terug onderaan bij ieder model van de nieuwe communie modellen.
- Ik heb zelf veel foto's gemaakt en kan moeilijk een keuze maken.
U gaat tewerk als volgt : U kiest het kaartje waar uw voorkeur naar uitgaat. U stuurt enkele opnames teveel naar ons. Wij maken dan zelf de keuze volgens de criteria: scherpte, belichting, pose, compositie. Vervolgens maken wij het ontwerp en sturen een proef via mail naar U voor goedkeuring.
- Kunnen wij achteraf van de beelden een Cd bekomen?
Achteraf na afleveren van de box en de foto's kunt u van alle beelden een CD bekomen. De prijs bedraagt 50€. Deze foto's zijn op volle grootte.
- Kunnen wij ons enkel laten fotograferen en alleen een CD krijgen van de opnames?
Dit kan, de prijs voor alle opnames van de communie op volle beeldgrootte bedraagt € 130. Verder zijn er dan geen auteursrechten noch verplichtingen.
- Kan ik ook zelf een eigen ontwerp maken?
Geen enkel probleem. U kunt uw digitaal bestand rechtstreeks doorsturen naar ons. Indien u zelf beelden digitaal bewerkt en deze bij ons wilt laten afdrukken.
Huwelijksreportages
- Kunnen wij kleurenfoto's nabestellen van zwart-wit foto's?
Inderdaad dit is mogelijk. Alle opnames van onze bruidsreportages worden daarom steeds gemaakt in kleur. Dit heeft voor ons alle mogelijkheden om zowel kleur- als zwart wit foto's te leveren.
- Kunnen wij een DVD krijgen van de door u gefotografeerde beelden van de ganse huwelijksreportage?
Wij gaan er van uit dat een dvd gevraagd wordt om elders nabestellingen te laten afdrukken. Wij gaan en willen dit niet controleren. Wij weten: als er een dvd door ons wordt geleverd, wij geen bijbestelling mogen verwachten. Daarom vragen wij voor de DVD 250€. We maken dan ook geen probleem noch van de bijbestellingen, die niet door ons worden gemaakt, noch van de auteursrechten. U kunt na aankoop van CD/DVD nog altijd foto’s bijbestellen maar dan aan de amateurprijs.
- Kunnen wij zelf het ontwerp bepalen van bedankingskaartjes?
Inderdaad. Indien u iets heeft gezien, of zelf een ontwerp in het hoofd heeft kunnen wij het voor u ontwerpen. U gaat tewerk als volgt: U brengt uw ontwerp mee of stuurt dit naar ons toe. Wij maken eerst een proefafdruk (vooraf) voor goedkeuring.
- Kunnen wij de foto's van digitale albums kiezen?
De voorkeuren worden reeds afgesproken voor de reportage wordt gefotografeerd. Op deze wijze kan de fotograaf reeds bij het fotograferen rekening houden, met wensen en voorkeuren van de bruidjes. Na de opmaak van de montages worden de trouwers door ons uitgenodigd om de opmaak van het album te beoordelen en eventuele wijzigingen te bespreken alvorens het digitaal album te maken.
- Kunnen wij eens een echt album zien?
Inderdaad. In de winkel tijdens de openingsuren of na afspraak is zoiets steeds mogelijk. In sommige gevallen kan onze fotograaf in onderling overleg een afspraak bij u regelen.
- Fotografeert de fotograaf digitaal ?
Sinds enkele jaren fotograferen onze fotografen enkel digitaal, dit heeft als voordeel dat de opnames onmiddellijk kunnen beoordeeld worden. Ook voor de bedankingskaartjes hebben wij het gemakkelijker dan vroeger, om deze te leveren op de dag van het huwelijk. Ook kunnen digitale beelden direct bewerkt worden, zoals bijvoorbeeld een foto omzetten van kleur naar zwart-wit.
- Fotografeert u ook de parkfoto's aan zee of elders NA de huwelijksdag?
In principe kunnen wij dat doen. Er zijn echter nadelen zoals: Kapsel?, kleed?, boeket? hoe zal het eruit zien enkele dagen later? Er is ook maar "één mooiste dag".
Misschien iets te sentimenteel, doch de praktijk heeft ons dat ook bewezen. Een goede planning vooraf en bespreking met de fotograaf en andere personen is noodzakelijk en probeer dergelijke zaken te voorkomen. Anderzijds geven wij toe dat wij dit reeds hebben gedaan!
Studio opnames
- Moeten wij voor pasfoto's een afspraak maken?
Voor het nemen van pasfoto's moet geen afspraak worden gemaakt. U kunt steeds pasfoto's laten maken tijdens de openingsuren van de winkel.
- Zijn de pasfoto's die U maakt geldig voor de nieuwe identiteitskaart ?
Inderdaad, deze zijn geldig. U kunt uw pasfoto's onmiddellijk meenemen, dit kan steeds zonder afspraak op de openingsuren van de winkel. Voor meer inlichtingen.(Reglementering, openingsuren gemeentehuis)
- Moeten wij een afspraak maken voor studio-opnames bij U?
Inderdaad. Steeds vooraf een afspraak maken met ons. Het zou kunnen gebeuren dat de fotograaf op huwelijksreportage is of op schoolfotografie reportage is. Pasfoto's kunnen steeds genomen worden, zonder afspraak en deze pasfoto's zijn onmiddellijk klaar.
Digitale Foto's zelf fotograferen
- Hoe moeten wij tewerk gaan om de foto's van onze digitale camera af te drukken ?
1. U kunt het medium dat zich in de camera bevindt binnen brengen en wij drukken de foto's af.
2. U kunt de beelden van uw computer selecteren deze op een memory stick of CD plaatsen en deze binnen brengen.
3. U kunt uw beelden van uw PC rechtstreeks naar ons doorsturen! Dit kan hier. - Welke zijn de prijzen voor het afdrukken van digitale foto's ?
Het raadplegen van formaten en prijzen kan hier.
- Kunnen er van mijn digitale kleurfoto's ook zwart-wit foto's worden afgedrukt?
Dit kan bij ons inderdaad !
- De personen op mijn foto hebben rode ogen op de beelden, wat kan ik doen ?
Bij het afdrukken van de foto's van uw digitale beelden worden de rode ogen automatisch verwijderd.
- Hoe groot moeten de bestanden zijn om een goede kwaliteit te hebben?
1. Indien U de media uit uw toestel rechtstreeks naar ons brengt of deze kopieert op een CD-rom of memory-stick dan steeds fotograferen op de beste kwaliteit die uw fototoestel aankan. én breng het bestand binnen zonder dit te wijzigen!
2. Indien U doorstuurt via het internet is het beter dat u rekening houdt met de doorstuur snelheid.
10x15 cm 1080x720 800kb steeds op 300 dpi
13x18cm 1260x900 1.1Mb steeds op 300 dpi
20x30 cm 2270x1700 2.3Mb steeds op 300 dpi
30x40 cm 3070x2040 4.1Mb steeds op 300 dpi
40x50 cm 5600x3800 13.8Mb steeds op 300 dpi
3. Indien u zelf beelden digitaal bewerkt en deze bij ons wilt laten afdrukken klik dan hier.
- Hoeveel bedraagt de leveringstermijn voor het afdrukken van mijn foto's?
De leveringstermijn bedraagt slechts één werkdag. Indien één bestelling bestaat uit diverse fotoformaten, mag één dag gerekend worden per formaat. Na het verzenden van uw beeldbestanden wordt u steeds via mail of sms verwittigd indien de bestelling klaar is.